woensdag 5 december 2012

Kokosrepen

ISBN 978-1-4454-5607-2
Vorig jaar kocht ik het boek 1001 Cupcakes, koekjes en andere zoete zonden.  Het boek staat zoals de titel al doet vermoeden vol met overheerlijke koekjes en ander lekkers.

Geregeld blader ik door dit boek om te kijken wat ik de volgende keer eens ga proberen.  De kokosrepen stonden al een tijdje op mijn to do lijstje.  Vandaag was het zo ver.  Zonde dat het er niet eerder van was gekomen, want man wat zijn ze lekker.  En niet getreurd Mr Coolinary, uw muil krijgt het morgenvroeg voorgeschoteld.

Ik heb het recept wel een beetje aangepast, het origineel recept is met sinaasappelschil en sinaasappelsap.

Ingrediënten:
135 g boter
225 g fijne kristalsuiker
2 eieren
fijngeraspte schil van 1 citroen
3 el citroensap
160 ml zure room
125 g zelfrijzend bakmeel
80 g geraspte kokos

glazuur;
1 eiwit
200 g poedersuiker
80 g geraspte kokos
ca. 1 el citroensap

Verwarm de oven voor op 180 °C.  Klop de boter en suiker luchtig en klop er geleidelijk de eieren door.  Roer de citroenzeste, het citroensap en de zure room erdoor.  Spatel bakmeel en de geraspte kokos erdoor en schep het beslag in een bakblik.  Bak 35-40 min.  Laat de cake 10 min in het blik afkoelen en daarna op een rooster.

Klop het eiwit in een kom los en voeg de poedersuiker en geraspte kokos toe en roer het geheel met citroensap tot een dik glazuur.  Bestrijk vervolgens de cake hiermee en snijdt de cake in repen. Aanvallen maar !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten