woensdag 10 april 2013

Suikerwafels

Hehe, dat was intussen weeral een tijdje geleden.  Tussen het BBB-en en Zumba-en toch nog eens een gaatje gevonden om voor een zoete zonde te zorgen.   Bakken en op de lijn letten, het gaat niet echt goed samen.  Maar we proberen het toch maar.  Ooit komt de zon en dan willen we er op ons best uitzien.

Aangezien ik aan het bakken zelf niet kan weerstaan, heb ik vandaag eens suikerwafels gebakken.  Eentje geproefd om te testen, kwestie dat ik mijn dierbaren geen krot aansmeer, maar de rest is voor mijn schatten. 

Ingrediënten:

120 ml water
40 gr verse gist
240 gr bloem + 160 gr bloem
56 gr suiker
2 eieren
12 gr boter + 160 gr boter
240 gr parelsuiker
snuifje zout
1/2 zakje vanillesuiker

* los de gist op in het lauwe water
* doe 240 gr bloem in een kom en voeg er de suiker, de eieren en 12 gr boter aan toe.  Giet er dan de het lauwe gistwater bij
* roer alles onder elkaar
* doe er dan de overige 160 gr bloem , 160 gr boter en een snuifje zout bij
* laat een 15-tal minuten rijzen
* kneed het deeg vervolgens met de hand goed door
* voeg bloem toe als het deeg aan de handen plakt
* rol het deeg uit en duw er de parelsuiker in
* rol het deeg op tot een worst
* snij in gewenste stukjes en bol ieder stukje op
* laat nogmaals 15 min rijzen
* bakken tot de wafels lichtbruin zijn en het suiker gekarameliseerd is

(ingrediënten voor +/- 17 wafels)


1 opmerking:

  1. Ze waren super heerlijk met die karamel erop.
    Het water loopt me terug in de mond!

    BeantwoordenVerwijderen